Pilot hulpverlener op de bank

Als er een crisis is in een gezin komt het soms voor dat ouders een nacht niet zelf voor hun kinderen kunnen zorgen. Tot nu toe was er voor deze kinderen in de regio Gooi en Vechtstreek nog geen goede oplossing. Zij belanden in een crisisopvang ver van huis, een onwenselijke situatie. Om die reden heeft Veilig Thuis Gooi en Vechtstreek samen met Youké een unieke oplossing ontwikkeld.

“Onze crisisdienst wordt regelmatig geconfronteerd met situaties waar hele jonge kinderen bij betrokken zijn en de ouders niet voor hen kunnen zorgen, bijvoorbeeld door middelengebruik, omdat ze opgenomen moeten worden of mee moeten met de politie. Ongeveer 8 tot 10 keer per jaar lukt het niet om een geschikte plaats voor de kinderen te vinden,” zegt Nina Hille Ris Lambers, manager van Veilig Thuis. In samenwerking met de Regio Gooi en Vechtstreek en zorgaanbieders is gezocht naar een goede oplossing. Hille Ris Lambers: “Toen dacht ik; en wat nou als we een hulpverlener naar het gezin toe brengen, in plaats van het kind naar de hulpverlening?”

De Regio Gooi en Vechtstreek en Veilig Thuis hebben dit idee uitgewerkt met de betrokken zorgaanbieders. Het bleek uniek in Nederland. Youké kreeg een poule van 10 medewerkers bij elkaar die het wilden proberen. “Een hulpverlener op de bank is een noodoplossing. Er wordt altijd eerst gekeken of een bekende volwassene voor het kind kan zorgen,” zegt Carla Droogh, teamhoofd van Youké, “maar laat op de avond kan het soms lastig zijn om iemand te vinden. Dan kunnen onze hulpverleners gebeld worden. Binnen een uur kan er iemand bij het gezin op de bank zitten. Zo kunnen de kinderen in hun eigen bed slapen en de volgende ochtend naar hun eigen school of crèche.”

De Regio Gooi en Vechtstreek is blij met deze oplossing. “Het is traumatiserend voor jonge kinderen om middenin de nacht uit hun bed gehaald te worden en door een vreemde meneer of mevrouw naar een plek ver weg gebracht te worden,” zegt Karin van Hunnik, regionaal portefeuillehouder Jeugd en Onderwijs, “dit is voor de kinderen een veel betere oplossing. We doen dit eerst een jaar als pilot zodat we goed kunnen volgen hoe het gaat. ”

Afgelopen week maakten medewerkers van Veilig Thuis en de ‘hulpverleners op de bank’ van Youké kennis met elkaar. De afspraken werden doorgenomen. Zo is de hulpverlener op de bank er alleen voor de kinderen. Het contact met de ouders verloopt via de crisisdienst. De dienst is er voor één nacht, de volgende ochtend neemt de crisisdienst het weer over. De dienst wordt alleen ingezet als de ouders akkoord geven.