Introductie

Steeds meer professionals ervaren een (te) hoge werkdruk. Half februari was er zelfs door CNV en FNV een bijeenkomst over werkdruk (binnen de Jeugdzorg) georganiseerd. Duidelijk werd tijdens dit congres dat de hoge werkdruk op elk gebied binnen de Jeugdzorg wordt ervaren. De druk van de externe omgeving wordt steeds groter, je takenpakket is vergroot, de bezuinigingen maken dat je met minder mensen meer werk moet doen, je moet je verantwoorden volgens de beroepscode en je wilt de gezinnen goede hulp bieden…

Maar hoe ga je hier nu mee om? We weten allemaal dat deze drukke werk omstandigheden niet zomaar zullen veranderen, maar hoe zorg je dat je toch je werk kan blijven doen zonder dat je het gevoel hebt dat je op allerlei gebieden te kort schiet, hoe zorg je dat je ondanks de hoge druk toch kwaliteit kan blijven leveren? En.. (zeker zo belangrijk) hoe zorg je dat je plezier houdt in je werk?

Een paar jaar geleden kwam ik aanraking met het boek “de vertraagde tijd” van de filosoof, Arnold Cornelis. Hij beschrijft hoe hoger de snelheid van de veranderingen in de maatschappij zijn, hoe meer we onze interne klok zullen moeten vertragen… Want door te vertragen krijgen we de regie weer in handen. Dit maakt niet dat de situatie anders is geworden maar het zegt wel wat over je eigen invloed hierop. Maar hoe doe je dit dan, hoe kom je tot vertragen? Wat heb je daarvoor nodig?

Bij vertraging gaat het om tijd te nemen voor reflectie. Waarom doe je wat je doet, wat is je doel? Wat wil je bereiken? Als het lijkt dat we voor nadenken en reflectie geen tijd meer hebben, moeten we juist zorgen dat we deze tijd gaan nemen en deze inplannen. Door je eigen interne klok te vertragen leer je de snelheid van de wereld om je heen te verdragen. Door je bewust te worden van de snelheid om je heen en je eigen invloed die je hierop hebt (met betrekking tot je eigen reactie), ga je als vanzelf vertragen. Bewustwording van deze tegenstelling is namelijk al een eerste vorm van vertraging. Als je vervolgens tijd en ruimte neemt om bijvoorbeeld met een collega te sparren of een situatie in te brengen bij (begeleide) intervisie of supervisie, kan de vertraging verder worden gebruikt om te komen tot reflectie en (nieuwe) inzichten. Nieuwe inzichten geven vervolgens weer nieuwe mogelijkheden én nieuw werkplezier. Communicatie is echter niet de enige vorm van vertraging, ook door (kort) stilte te zoeken, even (alleen) naar buiten te gaan, maak je ruimte voor bezinning en ontwikkeling. Want door te reflecteren kom je op nieuwe ideeën en mogelijkheden.

Kan je vertragen bij hoge werkdruk?

Ik denk het wel, ik denk zelfs dat het moet om hoge werkdruk te kunnen verdragen en goede kwaliteit van werk te kunnen blijven leveren. Door meer rust in te bouwen en aandacht te geven aan regelmatige reflectie en bezinning zal je werkplezier worden vergroot, de kwaliteit van je functioneren worden verbeterd en de stress verminderen. Het is daarom wel van belang dat reflectie en bezinning een geïntegreerd onderdeel binnen je dagelijks werk wordt. Ik hoor sommige professionals al denken “in welke tijd doe ik dat dan? hoe schrijf ik dat weg”? Dat is inderdaad een uitdaging maar niet onoverkomelijk lijkt me. Denk hierbij niet te groot, maar zoek welke vorm van vertraging bij je past, het kan voor de één een (korte) wandeling buiten zijn en voor de ander een overleg met een collega… zoek wat bij je past. Kom je daar niet uit? Vraag eens aan een collega hoe hij met de hoge werkdruk omgaat, wie/ wat kan jou daarin helpen?

Een supervisie traject kan je ook helpen om tot vertraging te komen om tijdens het traject te onderzoeken welke vorm van reflectie bij je past. Daarnaast kan een supervisietraject je helpen o.a. prioriteiten te stellen, nieuwe mogelijkheden te ontdekken en weer in een flow te komen waardoor je (meer) plezier kan beleven aan je werk.

Wil je hier meer over weten? Ik geef supervisie vanuit de Youkademy (onderdeel van Youké). Maar kan ook supervisie bieden extern, kijk daarvoor op de website van de Youkademy (www.youkademy.nl). Heb je vragen over supervisie of heb je belangstelling voor een supervisie traject , neem vooral contact met me op, dan kunnen we kijken wat de mogelijkheden zijn. (NB; een supervisietraject kan je opvoeren bij de reflectieruimte van het SKJ en levert 50 registerpunten op.)

Linda van Dijk

Trainer en Supervisor (LVSC)

0652389619 | ldijk@youke.nl | youkademy.nl